Не секрет, що гра для дітей є однією з найпривабливіших форм діяльності, тому використання елементів чи засобів гри в ході навчання робить цей процес більш захоплюючим, дозволяє дітям невимушено засвоювати навіть досить „важкі” для сприйняття теми навчальної програми.
Для створення зацікавленості навчальним матеріалом, особливо в 7-9 класах, можна під час демонстрацій, пояснення фізичних явищ, законів, розв’язування експериментальних задач використовувати дитячі іграшки.
Вони, по-перше, активізують увагу та сприйняття учнів, по-друге – пов’язують світ „звичайних” речей із світом фізичних законів, навчають бачити „фізику” всюди, навколо себе.
Разом з тим до іграшок, як і до „традиційного” демонстраційного обладнання, слід пред’являти ряд вимог: • Іграшка має бути яскравою, але без непотрібних для досліду деталей. • Дослід з іграшкою проводиться демонстраційно або, якщо це можливо, фронтально. • Дослід повинен бути наочним, виразним, надійним і переконливим.
На сьогоднішній день можна знайти достатньо багато різноманітних іграшок різних виробників, принцип дії яких ґрунтується на фізичних закономірностях. Вашій увазі пропонуються окремі фізичні закономірності і досліди з використанням іграшок.
Дослідження законів статики Іграшка „Птах-балансир”
Завдання
Візьміть птаха і помістіть його дзьобом на кінчик пальця, край парти, лінійку тощо.
Запитання
1. Чому птах не падає? 2. Де знаходиться центр ваги птаха? 3. Що буде, якщо змінити форму крил, прив’язати до хвоста птаха тягарець? 4. А якщо тягарці причепити до кінців крил? 5. Чи можна втримати птаха таким чином за крило, хвіст? Чому? 6. Де використовуються подібні закономірності? 7. Дія яких ще іграшок ґрунтується на законах статики? Демонстрація поздовжніх хвиль
Іграшка «Пружина-Веселка»
Завдання
Візьміть іграшку-пружину і дещо розтягніть її (довжина розтягу повинна складати близько 1 м). Зробіть рукою легкий поштовх одного кінця «веселки».
Запитання
1. Що спостерігається? 2. Який рух здійснюють кільця пружини? Чи переміщуються вони в просторі? 3. Як називається така хвиля? 4. Що відбувається з хвилею, коли вона досягає перешкоди – другої руки? 5. В яких середовищах поширюються такого типу хвилі?
|